The article aims to analyze the participants’ perception of the effect of interventions developed within a project nested in the Support Program for Institutional Development of the Unified Health System (PROADI-SUS). We adopted normative assessmentthe perspective of a qualitative research approach. Twenty-one health professionalsfive intervention projects were involved in the research, representing the five Brazilian regions. The changes perceived and made tangible were identified as a result of the interventions. Among the conclusions, we underscore a convergence between perceptions and intentions of the evaluated project.
Keywords:
Intervention project, Residency, Change and Health Education.
Intervenções estimuladoras de mudança em cenários de educação na saúde
Abstract(resumo):
O artigo objetiva analisar a percepção de participantes sobre o efeito de intervenções desenvolvidas no âmbito de um projeto que integra o Programa de Apoio ao Desenvolvimento Institucional do Sistema Único de Saúde (PROADI-SUS). Adotou-se o desenho metodológico de avaliação normativa, na perspectiva da abordagem de pesquisa qualitativa. Na pesquisa, foram envolvidos 21 profissionais de saúde de cinco projetos de intervenção, representando as cinco regiões brasileiras. As mudanças percebidas e tangibilizadas foram constatadas como resultado das intervenções. Dentre as conclusões, destaca-se que houve convergência entre percepções e intencionalidades do projeto avaliado.
Keywords(palavra-chave):
Projeto de intervenção, Residência, Mudança e Educação na saúde.
Gomes, R., Oliveira, J. M., Soeiro, E., Bezerra, V. R.. Interventions that stimulate change in health education settings. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2023/Dec). [Citado em 05/11/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/interventions-that-stimulate-change-in-health-education-settings/18989?id=18989