• Valeria Vernaschi Lima - Lima, V.V. - São Paulo, São Paulo - <valeriavl@uol.com.br> +
Abstract:
This study aims to analyze narratives of health professionals about their experiences in courses aimed at the development of knowledge and practices in health education. Two analytical categories guide this study: experience and temporality. In the analysis are used narratives constructededucational experiences of health professionals in postgraduate courses, aiming to give visibility to the reflection of the subjects on a certain trajectory of learning. These courses are anchored in articulated activities simulating practices and acting in real scenarios. In analytical terms, we focus on structural components of the narrative (contexts, scenarios, storylines and personages), as well as the articulation between these components and theoretical principles of the study. Among the results, the active methodologies as central protagonist of the storylines, appearing as a possibility to think about the formation in health differentthe one that traditionally occurs. It is concluded, among other aspects, that the narratives open space so that, beyond the cognitive domain and theoretical wisdom, the practice could be valued and explored as a historical and social construction based on action and word.
Este estudo objetivou analisar narrativas de profissionais de saúde acerca de suas vivências em cursos voltados ao desenvolvimento de saberes e práticas em educação na saúde. Duas categorias analíticas nortearam este estudo: experiência e temporalidade. Para a análise foram utilizadas narrativas construídas a partir de experiências educacionais de profissionais de saúde em cursos de pós-graduação, com isso, visando dar visibilidade à reflexão dos sujeitos sobre determinada trajetória de aprendizagem. Tais cursos ancoram-se em atividades articuladas de simulação de práticas e de atuação em cenários reais. Em termos analíticos, focalizaram-se componentes estruturais da narrativa (contextos, cenários, enredos e personagens), bem como a articulação entre esses componentes e princípios teóricos do estudo. Dentre os resultados, destacam-se as metodologias ativas como protagonista central dos enredos narrativos, afigurando-se como uma possibilidade de pensar a formação em saúde diferente do que tradicionalmente ocorre. Concluiu-se, entre outros aspectos, que as narrativas abrem espaço para que, além do domínio cognitivo e da sabedoria teórica, a prática possa ser valorizada e explorada como construção histórica e social fundamentada na ação e na palavra.
Gomes, R., Lima, V.V.. Narratives on Educational Processes in Health.. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2018/May). [Citado em 22/01/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/narratives-on-educational-processes-in-health/16787?id=16787&id=16787