0965/2011 - Normative Statements of School Health Program: content analysis associated with ATLAS TI computer program Diplomas Normativos do Programa Saúde na Escola: análise de conteúdo associado à ferramenta ATLAS TI
• Izabel do Rocio Costa Ferreira - Ferreira, I.R.C. - Curitiba, Paraná - Universidade Federal do Paraná - <izabel.ferreira@ufpr.br>
Co-author(s):
• Dilmeire Sant Anna Ramos Vosgerau - Vosgerau DSR - Pontifícia Universidade Católica do Paraná - <dilmeire.vosgerau@pucpr.br> • Samuel Jorge Moysés - Moysés, S.J. - Pontifícia Universidade Católica do Paraná - <s.moyses@pucpr.br> + ORCID: https: orcid.org/0000-0003-3075-6397 • Simone Tetu Moysés - Moysés, S.T. - Pontifícia Universidade Católica do Paraná - <simone.moyses3@gmail.com> ORCID: https: orcid.org/0003-4861-9980
Thematic Area:
Políticas em Saúde
Abstract:
The aim of this study was to analyze the Normative Statements issued about the School Health Program in order to observe the contribution and participation of the Health and Educational Sectors in the creation and implementation of the Program, once its success was rooted in the intersectoral action between them. For the research, we used the technique of content analysis proposed by Bardin, associated with the computer program ATLAS TI 5.2. The study revealed that the participation of the Health and Education in School Health Program is not fair, pointing to the role of health in areas such as financing and in the centralization of the acceding process and coordination of the Intersectoral Commission of Education and Health in the School.
Keywords:
Health Promotion
School Health
Intersectoral Action
Content Analysis
Computational Analysis
Diplomas Normativos do Programa Saúde na Escola: análise de conteúdo associado à ferramenta ATLAS TI
Abstract(resumo):
O objetivo deste estudo foi analisar os Diplomas Normativos emitidos sobre o Programa Saúde na Escola a fim de observar a contribuição e a participação dos Setores de Saúde e Educação na construção e implementação do Programa, já que seu êxito foi alicerçado na intersetorialidade entre estes. Para a investigação, utilizou-se a técnica de análise de conteúdo proposta por Bardin23, associada ao programa computacional ATLAS TI 5.2. O estudo revelou que a participação da Saúde e da Educação no Programa Saúde na Escola não é equânime, apontando para o protagonismo da Saúde em áreas como o financiamento das ações, centralização no processo de adesão e coordenação da Comissão Intersetorial de Educação e Saúde na Escola.
Keywords(palavra-chave):
Promoção da Saúde
Saúde Escolar
Ação Intersetorial
Análise de Conteúdo
Análise Computacional
Ferreira, I.R.C., Vosgerau DSR, Moysés, S.J., Moysés, S.T.. Normative Statements of School Health Program: content analysis associated with ATLAS TI computer program. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2011/Sep). [Citado em 22/01/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/normative-statements-of-school-health-program-content-analysis-associated-with-atlas-ti-computer-program/8359?id=8359&id=8359