0118/2024 - Perception of Students and Graduates on problem-based learning in Nursing Undergraduate Education Perspectivas de Estudantes e Egressos sobre a aprendizagem baseada em problemas na formação de Enfermeiros
This study aimed to analyze the perception of students and graduates regarding the use of Problem-Based Learning (PBL) in nurse education. This qualitative study employs the comprehensive and interpretative approach proposed by Dialectical Hermeneutics. Four focus groups were conducted with the participation of 17 students and 16 graduatesa higher education institution that implements PBL in nurse education. The analysis of the results allowed for identifying five thematic categories: difficulty in adapting to the method; attainment of autonomy in one\'s learning; encouragement of clinical reasoning development; enhancement of communication and interpersonal relationships; and integration between theory and practice. The use of PBL promotes alignment with the propositions of curriculum guidelines for nurse education by fostering the development of skills and competencies such as autonomy, communication, interpersonal relationships, and clinical reasoning through comprehensive and contextualized practices. However, students encounter challenges with the changes observed when introduced to PBL, which are overcome during implementation.
Keywords:
Problem-based learning, Active learning, Nursing students, Teaching, Nursing education.
Perspectivas de Estudantes e Egressos sobre a aprendizagem baseada em problemas na formação de Enfermeiros
Abstract(resumo):
Objetivou-se analisar a percepção de estudantes e egressos sobre a utilização da Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) na formação do enfermeiro. Trata-se de um estudo qualitativo que utiliza a modalidade compreensiva e interpretativa proposta pela Hermenêutica-Dialética. Realizaram-se quatro grupos focais com a participação de 17 estudantes e 16 egressos de uma instituição de ensino superior que aplica a ABP na formação de enfermeiros. A análise dos resultados permitiu a definição de cinco categorias temáticas: dificuldade de adaptação em relação ao método; conquista de autonomia sobre o próprio aprendizado; incentivo ao desenvolvimento do raciocínio clínico; aprimoramento da comunicação e das relações interpessoais e integração entre teoria e prática. Evidencia-se que a utilização da ABP favorece a aproximação com as proposições das diretrizes curriculares para a formação do enfermeiro por meio do desenvolvimento de habilidades e competências como autonomia, comunicação, relações interpessoais e raciocínio clínico mediante práticas integrais e contextualizadas. Entretanto, os estudantes enfrentam dificuldades com as mudanças observadas ao serem inseridos nela ABP, as quais são superadas no decorrer do processo de implementação.
Keywords(palavra-chave):
Aprendizagem baseada em problemas, Aprendizado ativo, Estudantes de enfermagem, Ensino, Educação em enfermagem.
Rodrigues, P. S., MARIN, M. J. S, Souza, A. P., Vernasque, J. R. S., Grandin, G. M., Almeida, K. R. V., Oliveira, C. S. R.. Perception of Students and Graduates on problem-based learning in Nursing Undergraduate Education. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2024/Apr). [Citado em 05/11/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/perception-of-students-and-graduates-on-problembased-learning-in-nursing-undergraduate-education/19166?id=19166