0048/2024 - Principles and characteristics of Permanet Health Education: rescue and resistance in favor of a powerful SUS and in defense of life Princípios e características da Educação Permanente em Saúde: resgate e resistência em favor de um SUS potente e em defesa da vida
Permanent Health Education (PHE) transcends the National Policy for Permanent Health Education, crafted with its own principles and characteristics to meet the qualification needs of workers within the Unified Health System. While PHE aspires to transform conventional and dominant training paradigms in the field of healthcare, it can also function as a mechanism to replicate and reinforce these same models. In this context, the present study aimed to explore, systematize, and problematize the characteristics and principles of PHE through literature analysis and dialogical encounters with some of its conceptual creators. It is understood that PHE is an investment in life, with educational actions that question work processes and integrate teaching and intervention into reality, with implications for users and their uniqueness. The result was a synthesis essay on the characteristics of PHE, providing insights into ways to produce management, care, participation, and education as live work in healthcare.
Keywords:
Unified Health System. Permanent Education. Public Health Policies.
Princípios e características da Educação Permanente em Saúde: resgate e resistência em favor de um SUS potente e em defesa da vida
Abstract(resumo):
A Educação Permanente em Saúde (EPS) transcende a Política Nacional de Educação Permanente em Saúde, forjada com princípios e características próprias para atender a necessidade de qualificação dos trabalhadores do Sistema Único de Saúde. Embora a EPS aspire a uma transformação dos paradigmas formativos convencionais e dominantes na área da saúde, ela também pode atuar como um dispositivo para repetir e reforçar esses mesmos modelos. Neste sentido, o presente estudo teve por objetivo explorar, sistematizar e problematizar as características e princípios da EPS, a partir da análise da literatura e, encontros dialógicos com alguns de seus forjadores conceituais. Compreende-se que a EPS é uma aposta na vida, com ações formativas que problematizam os processos de trabalho e articulam ensino e intervenção na realidade, trazendo implicação com os usuários e suas singularidades. O resultado foi um ensaio de sistematização das características da EPS, apresentando reflexões para os modos de se produzir gestão, atenção, participação e formação como trabalho vivo na saúde.
Keywords(palavra-chave):
Sistema Único de Saúde. Educação Permanente. Políticas Públicas em Saúde.
Higashijima, M. N. S, Slomp Junior, H., Ferla, A. A, Feuerwerker, L. C. M., Merhy, E.E., Ceccim, R. B., Vasconcelos, J., De Carli, A. D., Santos, M. L. de M.. Principles and characteristics of Permanet Health Education: rescue and resistance in favor of a powerful SUS and in defense of life. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2024/Feb). [Citado em 05/12/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/principles-and-characteristics-of-permanet-health-education-rescue-and-resistance-in-favor-of-a-powerful-sus-and-in-defense-of-life/19096