0190/2022 - PROFESSIONAL TRAINING IN HEALTH MULTIPROFESSIONAL RESIDENCY PROGRAMS IN BRAZIL: ANALYSIS FROM GRADUATES PERSPECTIVE ANÁLISE DA FORMAÇÃO EM PROGRAMAS DE RESIDÊNCIA MULTIPROFISSIONAL EM SAÚDE NO BRASIL: PERSPECTIVA DOS EGRESSOS
The objective was to analyze professional training in Brazilian Primary Health Care Multiprofessional Residency Programs (PHCMRP)2015-2019’s graduates20 programs. We developed a cross-sectional study which analyzed the dimensions Pedagogical Approach (PA) and In-Service Education Scenarios (ISES) by rating on a Likert scale. The study was participated by 365 graduatesprograms located in 12 Brazilian states. PA (Croncach’s α coeficiente = 0,94) highlighted criteria about extended care conception and professional training based on comprehensive care (P50=10), although those with worst performance were related to preceptorship (P50=7). Regarding the ISES (Croncach’s α coeficiente = 0,90), potentialities were revealed to educational activities in groups (P50=9) and weaknesses to criteria related to adequacy of physical space in health units (P50=6), residents’ participation on Councils (P50=6) and articulation with Medical Residency Programs (P50=5). Professional training in PHCMRP showed in line with current health care paradigms, emphasizing integrality and prevention. However, Programs need effort on preceptor’s education and improving weaknesses in practical settings.
ANÁLISE DA FORMAÇÃO EM PROGRAMAS DE RESIDÊNCIA MULTIPROFISSIONAL EM SAÚDE NO BRASIL: PERSPECTIVA DOS EGRESSOS
Abstract(resumo):
Objetivou-se analisar a formação em Programas de Residência Multiprofissional em Atenção Básica (PRMAB) no Brasil a partir dos egressos de 20 Programas no período de 2015 a 2019. Trata-se de um estudo transversal que analisou as dimensões Abordagem Pedagógica (AP) e Cenários de Educação em Serviço (CES) com escala do tipo Likert. Participaram do estudo 365 egressos de programas instalados em 12 estados da federação. Na dimensão AP (? de Cronbach=0,94) destacaram-se os critérios sobre a concepção ampliada do cuidado e formação pautada em cuidado integral (P50=10), enquanto os com pior desempenho se relacionavam à preceptoria (P50=7). Quanto aos CES (? de Cronbach=0,90), foram reveladas potencialidades para as atividades educativas em grupo (P50=9) e fragilidades para critérios relativos à suficiência de espaço físico nas unidades de saúde (P50=6), participação dos residentes em Conselhos (P50=6) e articulação com Programas de Residência Médica (P50=5). A formação nos PRMAB mostra-se sintonizada com os atuais paradigmas da atenção à saúde, com ênfase na integralidade e prevenção. Contudo, os Programas carecem de investimento na formação de preceptores e melhoria de fragilidades no âmbito dos cenários de prática.
Keywords(palavra-chave):
Educação de Pós-graduação. Internato não médico. Atenção primária à saúde. Formação de recursos humanos.
Flor, T.B.M., Miranda< N.M., Sette-de-Souza, P. H., Noro, LRA. PROFESSIONAL TRAINING IN HEALTH MULTIPROFESSIONAL RESIDENCY PROGRAMS IN BRAZIL: ANALYSIS FROM GRADUATES PERSPECTIVE. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2022/Jul). [Citado em 20/06/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/professional-training-in-health-multiprofessional-residency-programs-in-brazil-analysis-from-graduates-perspective/18446