0323/2019 - Professional trajectory of graduates of a professional master\'s course in primary health care: An evaluative study. Trajetória profissional de egressos de Curso de Mestrado Profissional em Atenção Primária à Saúde: Estudo avaliativo.
In order to study the trajectory of graduatestwo classes of professional masters, an exploratory study was conducted, with an electronic questionnaire on line, anonymous, with four blocks: personal; Current professional activity; Relationship of the course-professional situation and open questions for positive/negative points. Results: Most of them remained in the primary care area and in public services; In health care and as preceptors; developed activity in the work related to the course and 75% reported high the impact of the course. Less effect was perceived in the remuneration and higher in the professional training, in the networks of relationships; Personal growth and work. The active pedagogical strategies were well evaluated. Conclusion: feasible and applicable evaluation methodology for monitoring systems of graduates; It allows to know the relationship between training and work.
Keywords:
primary health care; Professional master\'s degree, Graduates, evaluation, health education.
Trajetória profissional de egressos de Curso de Mestrado Profissional em Atenção Primária à Saúde: Estudo avaliativo.
Abstract(resumo):
Visando estudar a trajetória de egressos de duas turmas de Mestrado Profissional realizou-se estudo exploratório, com questionário eletrônico on line, anônimo, com quatro blocos: pessoal; atividade profissional atual; relação do curso-situação profissional e ainda perguntas abertas para pontos positivos/negativos. Resultados: a maioria mantinha-se na área da atenção primária e em serviços públicos; na assistência à saúde e muitos como preceptores; desenvolviam atividade no trabalho relacionada ao curso e 75% relatam alto o impacto do curso. Menor efeito foi percebido na remuneração e maiores na formação profissional, nas redes de relações; no crescimento pessoal e no trabalho. As estratégias pedagógicas ativas foram bem avaliadas. Conclusão: metodologia de avaliação factível e aplicável para sistemas de acompanhamento de egressos; permite conhecer a relação formação e trabalho.
Engstrom, E.M., Virginia Alonso Hortale, Moreira, C.O.F. Professional trajectory of graduates of a professional master\'s course in primary health care: An evaluative study.. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2019/Oct). [Citado em 21/01/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/professional-trajectory-of-graduates-of-a-professional-masters-course-in-primary-health-care-an-evaluative-study/17397?id=17397