0137/2012 - Reflective portfolio: a proposal for teaching and learning centered on competencies Portfólio reflexivo: uma proposta de ensino e aprendizagem orientada por competências
• Rosângela Minardi Mitre Cotta - Cotta, Minardi,R.M. - Viçosa, Minas Gerais - Universidade Federal de Viçosa/Departamento de Nutrição e Saúde - <rmmitre@ufv.br>
Co-author(s):
• Glauce Dias da Costa - Costa, GD - Universidade Federal de Viçosa - <glaucedias@yahoo.com.br> • Erica Toledo Mendonça - Mendonca,ET - Universidade Federal de Viçosa - <erica.mendonca@ufv.br>
Thematic Area:
Políticas em Saúde
Abstract:
Goal: To analyze the experience of collective construction of portfolios as a teaching-learning method in the discipline of Health Policy, identifying the competencies developed by students. Methods: Qualitative research, whose collection and data processing were given by means of documental and thematic analysis of 34 portfolios. Results: it was considered the competencies of "Learning to be" and "Learning to live and work together," according to the propositions of the UNESCO report for Education. The formation of critical-reflexive individuals, provided by the portfolio, was particularly observed when students reported the transformation of the negative views that they had about the health care system – an inefficient and precarious policy – to a positive vision – policy which deals with the principles of fairness, integrity and universality. This process of critical transformation is the result of the practice and use of communication skills, information management (search, selection, analysis and evaluation of information), leadership, cooperation and human relationships (teamwork, ethics and recognition of diversity), and personal competencies (time management, responsibility and planning), skills which important in the formation of professionals committed to the national health policy.
Portfólio reflexivo: uma proposta de ensino e aprendizagem orientada por competências
Abstract(resumo):
Objetivo: Analisar a experiência de construção coletiva de portfólios como método de ensino-aprendizagem na disciplina de Políticas de Saúde, identificando as competências desenvolvidas pelos estudantes. Métodos: Pesquisa qualitativa, cuja coleta e tratamento dos dados se deram por meio da análise documental (34 portfólios) e temática, respectivamente. Resultados: consideraram-se as competências “Aprender a ser” e “Aprender a conviver e a trabalhar juntos”, segundo as proposições do informe da UNESCO para Educação. A formação de indivíduos críticos-reflexivos, proporcionada pelo portfólio, foi especialmente verificada quando os estudantes relataram a transformação da visão negativa que tinham sobre o sistema de saúde- uma política ineficiente e precária - para uma visão positiva- uma política que tem como princípios a equidade, integralidade e universalidade. Esse processo de transformação crítica foi decorrente do exercício das habilidades de comunicação, gestão da informação (busca, seleção, análises e avaliação das informações), liderança, cooperação e relações humanas (trabalho em equipe, ética e reconhecimento da diversidade), além de competências pessoais (gestão do tempo, responsabilidade e planejamento), habilidades estas importantes na formação de profissionais comprometidos com a política nacional de saúde.
Cotta, Minardi,R.M., Costa, GD, Mendonca,ET. Reflective portfolio: a proposal for teaching and learning centered on competencies. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2012/Oct). [Citado em 21/01/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/reflective-portfolio-a-proposal-for-teaching-and-learning-centered-on-competencies/11538?id=11538