1797/2013 - Risk and Protective Factors Emerging From the Peer Context:How Do Other Kids Contribute to Adolescents’ Psychosocial Adjustment? Fatores de risco e proteção no contexto dos pares: como outras crianças contribuem para o ajuste psicossocial do adolescente?
As children become adolescents, peers take on increased importance in their life. Peer experiences can either help them thrive or can negatively affect their psychosocial adjustment. In this review article we (a) provide definitions for the types of peer experiences, (b) give an overview of common psychosocial issues encountered by adolescents, (c) review past research that has pointed at risk and protective factors that emerge from peer experiences during adolescence, and (d) discuss the role of peer influences in the context of current issues relevant to adolescent education in the province of Québec (Canada). Research suggests that friendships with deviant peers, bullying, and the experience of rejection from the overall peer group are related to adjustment problems, whereas friendships with prosocial and academically oriented peers and social acceptance in the peer group are related to healthy development. Friendship quality, popularity among peers, and involvement in friendship cliques cannot be clearly categorized as either positive or negative influences, because they interact with other factors in shaping adolescents’ development. We propose that the promotion of social skills and positive youth leadership should be an integral part of students’ learning process in school.
Keywords:
peer relations,
protective factors
risk factors,
adolescent development
Fatores de risco e proteção no contexto dos pares: como outras crianças contribuem para o ajuste psicossocial do adolescente?
Abstract(resumo):
Ao momento que as crianças se tornam adolescentes, colegas assumem uma importância maior em suas vidas. Experiências com os colegas podem ajudá-los a prosperar ou, ao contrário, prejudicar o seu ajustamento psicossocial. Este artigo de revisão primeiro fornece definições para os tipos de experiências entre pares, , em seguida dá uma visão geral das principais questões psicossociais enfrentadas pelos adolescentes e, finalmente, analisa pesquisas anteriores que apontaram em risco e fatores de proteção emergentes as experiências entre pares durante a adolescência. A pesquisa sugere que as amizades com pares desviantes, envolvimento em atos de bullying, e a experiência da rejeição do grupo global de pares são relacionados com problemas de adaptação, enquanto amizades com os colegas pró-sociais, orientação acadêmica e aceitação social do grupo de pares são relacionados com um desenvolvimento saudável. Amizade de qualidade, popularidade entre os pares e envolvimento em panelinhas de amizade não podem ser claramente classificados como influências positivas ou negativas, porque eles interagem com outros fatores na formação do desenvolvimento dos adolescentes.
Keywords(palavra-chave):
relações entre pares
fatores de proteção
fatores de risco
desenvolvimento do adolescente
Marie-Hélène, Paiva AO, Trempe, SC. Risk and Protective Factors Emerging From the Peer Context:How Do Other Kids Contribute to Adolescents’ Psychosocial Adjustment?. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2013/Nov). [Citado em 22/01/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/risk-and-protective-factors-emerging-from-the-peer-contexthow-do-other-kids-contribute-to-adolescents-psychosocial-adjustment/14904?id=14904&id=14904