0289/2025 - “Sexuality and HIV prevention” at stake: dialogues between adolescents at a public school in Rio de Janeiro, Brazil. Sexualidade e prevenção do HIV” em jogo: diálogos entre adolescentes de uma escola pública no Rio de Janeiro, Brasil.
This qualitative research, carried out between 2015 and 2018, corroborates communication and education initiatives on HIV prevention. With an intersectoral and territorial perspective, the study aims to describe the methodology used in the shared production of an image game, with 36 cards and gameplay rules, built with students from the teacher training course for the initial grades, from a public high school, located in Rio de Janeiro, Brazil. It also aims to discuss how they understand the relationship between sexuality, health and HIV prevention. The Freirean problematization method guided direct observation and interventions in everyday school life. Topics of interest to young people were discussed: strategies for “deconstructing” the biomedical-prescriptive and heteronormative perspective, hegemonic in discourses on sexuality and HIV prevention; female condoms; meanings of the terms HIV-positive, serodifferent and viral load (CD4 and CD8); testing; PrEP and PEP; drug treatment and side effects. The conclusion is that the methodology adopted enabled peer-to-peer education and the creation of the game “Sexuality and HIV prevention”, in a contextualized and interactive way.
Keywords:
Adolescents, Communication and Health Education, Sexuality, HIV Prevention.
Sexualidade e prevenção do HIV” em jogo: diálogos entre adolescentes de uma escola pública no Rio de Janeiro, Brasil.
Abstract(resumo):
Esta pesquisa qualitativa, realizada entre 2015 e 2018, corrobora com as iniciativas de comunicação e educação sobre prevenção do HIV. Com a perspectiva intersetorial e territorial, o estudo pretende descrever a metodologia empregada na produção compartilhada de um jogo de imagens, com 36 cartas e regras de jogabilidade, construído com estudantes do curso de formação de professores das séries iniciais, de uma escola pública de Ensino Médio, situada no Rio de Janeiro, Brasil. Igualmente, busca discutir como eles/as significam as relações entre sexualidade, saúde e prevenção do HIV. O método da problematização freireana orientou a observação direta e as intervenções no cotidiano escolar. Foram discutidos temas de interesse dos/as jovens: estratégias de “desconstruções” da perspectiva biomédica-prescritiva e heteronormativa, hegemônica nos discursos sobre a sexualidade e prevenção ao HIV; preservativo feminino; significados das terminologias soropositivo para o HIV, sorodiferentes e carga viral (CD4e CD8); testagem; PrEP e PEP; tratamento e efeitos colaterais medicamentoso. Conclui-se que a metodologia adotada viabilizou a educação entre e por pares e a criação do jogo “Sexualidade e prevenção do HIV”, de modo contextualizado e interativo.
Keywords(palavra-chave):
Adolescentes, Comunicação e Educação em Saúde, Sexualidade, Prevenção do HIV.
Santos, A.K, Farias, IF. “Sexuality and HIV prevention” at stake: dialogues between adolescents at a public school in Rio de Janeiro, Brazil.. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2025/Aug). [Citado em 05/12/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/sexuality-and-hiv-prevention-at-stake-dialogues-between-adolescents-at-a-public-school-in-rio-de-janeiro-brazil/19765?id=19765