0192/2025 - SEXUALITY EDUCATION FOR ADOLESCENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER: AN INTEGRATIVE LITERATURE REVIEW EDUCAÇÃO EM SEXUALIDADE DE ADOLESCENTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA: UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA
The study aimed to identify scientific approaches to teaching sexuality education to adolescents with Autism Spectrum Disorder (ASD), analyzing social implications and the roles of parents, caregivers, and professionals. This is an integrative literature review based on the Joanna Briggs Institute methodology, which allows for mapping key concepts and identifying gaps in the literature. The research question was developed using the Population, Concept, and Context (PCC) strategy for the review, as follows: P – parents, caregivers, and health professionals; C – how to adequately implement sexuality education during adolescence; C – adolescents with ASD. The final sample included 24 studies, which were organized into four thematic axes: bodily changes, sexual relationships, affective relationships, and self-protection. The findings revealed divergences regarding who should address the topic with adolescents (parents, schools, or health professionals), in addition to the scarcity of personalized and effective programs. In light of this, the need for initiatives that ensure sexuality education adapted to the particularities of adolescents with ASD is highlighted, promoting their healthy development and protection.
EDUCAÇÃO EM SEXUALIDADE DE ADOLESCENTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA: UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA
Abstract(resumo):
O estudo teve como objetivo identificar abordagens científicas sobre o ensino de educação em sexualidade a adolescentes com Transtorno do Espectro Autista, analisando implicações sociais e o papel de pais, responsáveis e profissionais. Trata-se de uma revisão integrativa da literatura, baseada no método do Instituto Joanna Briggs, que permite mapear conceitos-chave e lacunas na literatura. A pergunta de pesquisa utilizou a estratégia População, Conceito e Contexto para a revisão, sendo: P - pais, responsáveis e profissionais da saúde; C - como aplicar adequadamente a educação em sexualidade na adolescência; C - adolescentes com TEA. A amostra final contou com 24 estudos analisados, organizados em quatro eixos: mudanças corporais, relações sexuais, relações afetivas e autoproteção. Os achados revelaram divergências sobre quem deve abordar o tema com os adolescentes (pais, escolas ou profissionais de saúde), além da escassez de programas personalizados e eficazes. Diante disso, destaca-se a necessidade de iniciativas que garantam uma educação em sexualidade adaptada às particularidades dos adolescentes com TEA, promovendo o desenvolvimento saudável e a proteção desses indivíduos.
Keywords(palavra-chave):
Transtorno do Espectro Autista; Adolescente; Educação em Sexualidade; Saúde.