0134/2017 - Similarities and diferences between Academic and Executive Masters Program as Educational Public Policy in the field of Public Health Similaridades e diferenças entre o Mestrado Acadêmico e o Mestrado Profissional enquanto política pública de formação no campo da Saúde Pública
In the attempt to find a specificity for the Executive Master Program in Public Health, we asked, what it, from the point of view of its means and purposes, kept or broke from the training models of the Academic (traditional) Masters Program (MA). In the public health field, this discussion possess an extra “flavor”, as both program aim, in Brazil, to prepare health professionals to the Brazilian Unified Health System (SUS). Therefore, this research aimed to examine the Executive Master program heuristic and innovative vocation as an educational Public Policy when compared to the MA. From a comparative approach, we analyzed the main characteristics and differences between Public Health Master Programs (MA vs MP), face the flexibilization process of graduate programs in Brazil, and discussed if these features would characterize the Executive Master Program into an Educational Public Policy. Data was analyzed by the Content Analysis Method and the results show that Education institutions tend to reproduce the same model in both Academic and Executive Programs. We conclude that educational institutions tend to reproduce the MA training model in the MP and the expectation of making the health service matter and reason for training is not sufficient to distinguish both modes.
Keywords:
Public Health EducationExecutive TrainingGraduate StudiesMaster’s ProgramComparative Studies
Similaridades e diferenças entre o Mestrado Acadêmico e o Mestrado Profissional enquanto política pública de formação no campo da Saúde Pública
Abstract(resumo):
Ao buscar uma especificidade para o Mestrado Profissional (MP) em Saúde Pública, interrogamos, o que ele, ao se instituir, procurou do ponto de vista de seus meios e finalidades, conservar ou romper com os modelos de formação dos Mestrados Acadêmicos (MA). No campo da Saúde Pública, o tema ganha outros temperos se considerarmos que tanto o MP quanto o MA preservam na finalidade a formação para o Sistema Único de Saúde. Nesse sentido, a pesquisa buscou investigar a vocação heurística e inovadora do MP face ao MA como uma política pública de formação. Em uma perspectiva comparada, analisamos as principais características dos cursos de MP em saúde pública, frente ao processo de flexibilização da pós-graduação brasileira que o diferencia do MA, e discutimos se essas características tornam o MP uma política pública de formação. Na análise dos dados utilizamos o método da Análise de Conteúdo. Concluímos que as instituições de ensino tendem a reproduzir o modelo de formação do MA no MP e a expectativa de tornar o serviço de saúde matéria e motivo para a formação não é suficiente para distinguir ambas modalidades.
Keywords(palavra-chave):
Educação em Saúde PúblicaFormação ProfissionalEducação de Pós-GraduaçãoMestradoComparação
SANTOS, G. B., Virginia Alonso Hortale, de Souza, Kátia Mendes, Vieira-Meyer, A.P.G.F. Similarities and diferences between Academic and Executive Masters Program as Educational Public Policy in the field of Public Health. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2017/Mar). [Citado em 21/01/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/similarities-and-diferences-between-academic-and-executive-masters-program-as-educational-public-policy-in-the-field-of-public-health/16180?id=16180