0298/2015 - Teaching-Service integration in the Reorientation National Program for Professional Health Formation Integração Ensino-Serviço no âmbito do Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde
• Carine Vendruscolo - Vendruscolo, C. - Chapecó, SC - Universidade do Estado de Santa Catarina, Docente Enfermagem - <carine.vendruscolo@udesc.br>
Co-author(s):
• Marta Lenise Prado - Prado, Marta Lenise - UFSC - <marta.lenise@ufsc.br> • Maria Elisabeth Kleba - Kleba, M.E. - Chapecó, Santa Catarina - Unochapeco - <lkleba@unochapeco.edu.br>
Thematic Area:
Políticas em Saúde
Abstract:
Integrative Literature Review, in order to identify the characteristics and describe how the teaching-service is expressed in the studies produced on Pró-Saúde (Pro-Health – Charitable institution for social and hospital assistance), published in Brazil in the period 2007-2012. For the search, the term Reorientation National Program for Professional Health Formation was entered in the databases: Virtual Health Library, Google Scholar and Bank Thesis of Higher Education Personnel Improvement Coordination.We selected 41 publications, having as inclusion criteria: scientific articles; theses and dissertations; studies in English, Portuguese or Spanish. A meticulous reading of the texts performed a critical evaluation of the studies. The results are presented in two topics: Dialogue and partnership as tools for teaching-service integration and Change movements in teaching-service through the Pró-Saúde. Studies have shown that changes in training and practice professionals are possible and necessary, especially when supported by strategies that encourage active participation of subjects and confirm the teaching-service integration as opportunity for dialogue, promoted by this inducing policy.
Keywords:
Human Resources FormationUnified Health SystemEducation HigherHigher Education Policy
Integração Ensino-Serviço no âmbito do Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde
Abstract(resumo):
Revisão Integrativa da Literatura, com o objetivo de identificar as características e descrever como a integração ensino-serviço se expressa nos estudos produzidos no âmbito do Pró-Saúde, publicados no Brasil, no período de 2007-2012. Para a busca, o termo Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde foi inserido nas bases de dados: Biblioteca Virtual em Saúde, Google Acadêmico e Banco de Teses da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Foram selecionados 41 publicações, sendo critérios de inclusão: artigos científicos; teses e dissertações; estudos nos idiomas inglês, português ou espanhol. A avaliação crítica dos estudos foi realizada mediante leitura minuciosa. Os resultados são apresentados em duas categorias: Diálogo e parceria como ferramentas para a integração ensino-serviço e Movimentos de mudança no ensino e no serviço a partir do Pró-Saúde. Os estudos demonstram que mudanças na formação e na prática de profissionais são possíveis e necessárias, sobretudo quando apoiadas em estratégias que estimulam a participação ativa dos sujeitos e confirmam a integração ensino-serviço como oportunidade de diálogo, promovida por essa política indutora.
Keywords(palavra-chave):
Formação de Recursos HumanosServiços de Integração Docente AssistencialSistema Único de SaúdeEducação SuperiorPolítica de Educação Superior
Vendruscolo, C., Prado, Marta Lenise, Kleba, M.E.. Teaching-Service integration in the Reorientation National Program for Professional Health Formation. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2015/Nov). [Citado em 22/01/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/teachingservice-integration-in-the-reorientation-national-program-for-professional-health-formation/15371?id=15371&id=15371