0028/2024 - THE CONTRIBUTION OF PAULO FREIRE\'S THOUGHT TO POPULAR HEALTH SURVEILLANCE A CONTRIBUIÇÃO DO PENSAMENTO DE PAULO FREIRE PARA A VIGILÂNCIA POPULAR EM SAÚDE
Paulo Freire thought of Popular Education (PE) as an emancipatory process, through problematization and critical action as dimensions of human existence. Based on his contributions to the fields of Education and Health, this text aims to carry out a narrative literature review on the articulations of Paulo Freire\'s ideas with Popular Health Surveillance (PHS) actions. The text presents how the contribution of Paulo Freire and Popular Health Education inspired the construction of Popular Health Surveillance, which seeks to promote the transformation of local reality in the face of situations of rights violations and in the defense of life. In this way, experiencesterritories and populations in vulnerable situations, most of the time, make use of pedagogical strategiesPopular Education to constitute PHS practices. In the territory that Popular Health Education becomes fundamental for stimulating the transformation of individual perception, problematizing their reality. The promotion of a praxis about the “limit situation” in the daily lives of social actors allows a diagnosis of reality, based on scientific information in dialogue with culture and popular organization, as a possibility of building “viable innovations”.
Keywords:
Popular Health Surveillance, Popular Education, Paulo Freire, Viable unpublished.
A CONTRIBUIÇÃO DO PENSAMENTO DE PAULO FREIRE PARA A VIGILÂNCIA POPULAR EM SAÚDE
Abstract(resumo):
Paulo Freire pensava a Educação Popular (EP) como um processo emancipatório, por meio da problematização e agir crítico como dimensões da existência humana. A partir de suas contribuições aos campos da Educação e da Saúde, este texto tem como objetivo realizar uma revisão narrativa de literatura sobre as articulações das ideias de Paulo Freire com as ações de Vigilância Popular em Saúde (VPS). O texto apresenta como a contribuição de Paulo Freire e da Educação Popular em Saúde inspirou a construção de uma Vigilância Popular em Saúde, que busca promover a transformação da realidade local frente às situações de violações de direitos e na defesa da vida. Dessa maneira, experiências dos territórios e das populações em situação de vulnerabilidade, na maioria das vezes, lançam mão de estratégias pedagógicas da Educação Popular para se constituírem como práticas de VPS. É no território que a Educação Popular em Saúde se torna fundamental para o estímulo à transformação da percepção dos indivíduos, problematizando sua realidade. A promoção de uma práxis acerca da “situação limite” no cotidiano dos atores sociais permite um diagnóstico da realidade, baseado na informação científica em diálogo com a cultura e a organização popular, como possibilidade de construção de “inéditos viáveis”.
Keywords(palavra-chave):
Vigilância Popular em Saúde, Educação Popular, Paulo Freire, Inédito Viável
Arjona, F.B.S, Meneses, M.N, Cárcamo, M. I. C., Rocha, C. M. F., Dias, A. P., Machado, J. M. H., Carneiro, F. F.. THE CONTRIBUTION OF PAULO FREIRE\'S THOUGHT TO POPULAR HEALTH SURVEILLANCE. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2024/Feb). [Citado em 05/11/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/the-contribution-of-paulo-freires-thought-to-popular-health-surveillance/19076?id=19076