0189/2024 - The use of the Constructivist On-line Learning Environment Survey (COLLES) for evaluating a hybrid teaching model in Residency Programs O uso do Constructivist On-line Learning Environment Survey (COLLES) para avaliação de modelo de ensino híbrido em Programas de Residência
The research aimed to assess the effectiveness of hybrid teaching in the Medical Residency Programs in Family and Community Medicine and Multiprofessional Residency in Family Health at SESAU/Fiocruz. A cross-sectional observational study was conducted, utilizing a mixed-methods approach with the Constructivist On-line Learning Environment Survey (COLLES) among enrolled residents in the first and second years. The study included 88 residents who demonstrated a high level of agreement regarding the relevance of the programs to their professional practices, highlighting significant challenges in the process. The implementation of hybrid teaching emerged as an innovative and effective strategy in Residency Programs, demonstrating a positive connection between theory and practice. Despite challenges in interactivity, the results suggest the need for strategies to enhance collaboration among residents, optimizing the learning experience. The use of hybrid teaching proves to be a promising tool in Residency Programs, contributing significantly to professional development.
Keywords:
Information Technology. Education, Distance. Internship and Residency. Educational Technology.
O uso do Constructivist On-line Learning Environment Survey (COLLES) para avaliação de modelo de ensino híbrido em Programas de Residência
Abstract(resumo):
A pesquisa buscou avaliar a efetividade do ensino híbrido nos Programas de Residência Médica em Medicina de Família e Comunidade e Residência Multiprofissional em Saúde da Família da SESAU/Fiocruz. Foi realizado um estudo transversal e observacional, de abordagem mista, utilizando-se o Constructivist On-line Learning Environment Survey (COLLES) com os residentes matriculados, do primeiro e segundo ano, que realizaram atividades em um modelo de ensino híbrido proposto pelos Programas. Participaram da pesquisa 88 residentes, que revelaram alta concordância sobre a relevância dos Programas para suas práticas profissionais, apontando desafios importantes sobre o processo. A implementação do ensino híbrido destacou-se como estratégia inovadora e eficaz nos Programas de Residência, evidenciando uma conexão positiva entre teoria e prática. Apesar dos desafios na interatividade, os resultados sugerem a necessidade de estratégias para uma maior colaboração entre os residentes, otimizando a experiência de aprendizado. A utilização do ensino híbrido pode ser uma ferramenta promissora em Programas de Residência, contribuindo significativamente para o desenvolvimento da formação profissional.
Keywords(palavra-chave):
Tecnologia da Informação; Educação a Distância; Internato e Residência; Tecnologia Educacional.
Mueller, V., Simas, K. B. F., Berry, M. C. C., Balejo, R. D. P., Figueira, D. A. M., Costa, R. W., Torres, M. R. C.. The use of the Constructivist On-line Learning Environment Survey (COLLES) for evaluating a hybrid teaching model in Residency Programs. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2024/May). [Citado em 28/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/the-use-of-the-constructivist-online-learning-environment-survey-colles-for-evaluating-a-hybrid-teaching-model-in-residency-programs/19237?id=19237