0102/2023 - Validation of the Logical Model of the Permanent Health Education Policy in Psychosocial Care Centers Validação do Modelo Lógico da Política de Educação Permanente em Saúde nos Centros de Atenção Psicossocial
The study aims to describe the validation process of the logical model (ML) of the Permanent Health Education Policy (PEPS) in the Psychosocial Care Centers (CAPS) in the municipality of Barreiras, Bahia, Brazil. It is an evaluability study, with specialists distributed in the quadrangle were involved in training in the health area, including management, teaching / research, service and social control, through the Delphi consensus technique, carried out in two rounds. The items were consensual when they reached more than 80% of agreement between the participants, confirmed by the analysis of the median and the interval between the first and the third quartiles. The results reflect the validated ML content of the in five technical components: Planning, Political articulation, Coordination, Technical qualification and Live work in the production of care. The structure and processes required to carry out the EPS actions at the CAPS, as well as the expected results in the short, medium and long terms, were described in the ML. The validation of the operation of the intervention contributes to the organization and adoption of criteria of operability and fertility in a formative assessment that aims to strengthen the practices of an educational policy in mental health in the direction of comprehensive care.
Keywords:
Permanent education; Health policies; Validation studies; Mental health; Mental health services.
Validação do Modelo Lógico da Política de Educação Permanente em Saúde nos Centros de Atenção Psicossocial
Abstract(resumo):
O estudo objetiva descrever o processo de validação do modelo lógico (ML) da Política de Educação Permanente em Saúde (PEPS) nos Centros de Atenção Psicossocial (CAPS) no município de Barreiras, Bahia, Brasil. Trata-se de um estudo de avaliabilidade, com especialistas distribuídos no quadrilátero para formação da área da saúde, incluindo gestão, ensino/pesquisa, serviço e controle social, por meio da técnica de consenso Delfos, realizada em duas rodadas. Os itens foram consensuados quando alcançaram mais de 80% de concordância entre os participantes, confirmados pela análise da mediana e do intervalo entre o primeiro e o terceiro quartis. Os resultados refletem o conteúdo validado do ML em cinco componentes técnicos: Planejamento, Articulação política, Coordenação, Qualificação técnica e Trabalho vivo na produção do cuidado. A estrutura e os processos necessários para a realização das ações de EPS nos CAPS, bem como os resultados esperados em curto, médio e longo prazos, foram descritos no ML. A validação de funcionamento da intervenção contribui para organização e adoção de critérios de operacionalidade e fecundidade em uma avaliação formativa que visa fortalecer as práticas de uma política educativa em saúde mental na direção do cuidado integral.
Keywords(palavra-chave):
Educação permanente; Políticas de saúde; Estudos de validação; Saúde mental; Serviços de saúde mental.
Mattos, M. P., Ferreira, L., Esposti, C.D.D, Gomes, D. R.. Validation of the Logical Model of the Permanent Health Education Policy in Psychosocial Care Centers. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2023/Apr). [Citado em 21/01/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/validation-of-the-logical-model-of-the-permanent-health-education-policy-in-psychosocial-care-centers/18728?id=18728