• Bruna Menegassi - Menegassi, Bruna - Universidade Federal da Grande Dourados, Departamento de Nutrição - <brunamenegassi@ufgd.edu.br>
Coautor(es):
• Fernanda Ramos Langa - Langa, Fernanda Ramos - Universidade Federal da Grande Dourados - <fernandalanga@ufgd.edu.br>
• Marina Brunharo - Brunharo, Marina - Centro Universitario da Grande Dourados - <mbrunharo@gmail.com>
• Juliana Barros de Almeida - de Almeida, Juliana Barros - Centro Universitario da Grande Dourados - <nutritur@yahoo.com.br>
• Mi Ye Marcaida Olimpio - Olimpio, Mi Ye Marcaida - Universidade Federal da Grande Dourados - <miye_olimpio@hotmail.com>
Área Temática:
Alimentação, Nutrição e Saúde
Resumo:
O objetivo desse trabalho foi expor a teoria, propor a prática e avaliar as dificuldades da nova classificação dos alimentos, apresentada na segunda edição do Guia Alimentar para a População Brasileira. Foi utilizado um questionário com uma lista de 30 alimentos divididos em quatro grupos: alimentos in natura ou minimamente processados (I), ingredientes culinários (C), processados (P) e ultraprocessados (U). Os participantes classificaram os alimentos antes e depois de um minicurso. O escore de classificações corretas na avaliação Global (C, I, U, P) foi significativamente maior depois (Mediana = 23) que antes do minicurso (Mediana = 13) (Teste dos Sinais de Wilcoxon; z = -7,33; p = 0,000; Delta de Cliff ? = 0,96). O baixo percentual de acertos antes do minicurso entre os participantes, justifica ampla divulgação do tema e mais ações como essa para estudantes, profissionais e para a população em geral.
Palavras-chave:
Guias AlimentaresAlimentaçãoAprendizagemAlimentos
Abstract:
The present work aimed at exposing the theory, proposing practice and evaluating difficulties concerning the new food classification, presented in the second edition of Brazilian Dietary Guidelines. A questionnaire with a list of 30 foods divided in four groups was used: natural or minimally processed foods (I), culinary ingredients (C), processed foods (P) and ultra-processed foods (U). Participants classified foods before and after a mini course. The score of correct classifications on a Global Evaluation (C, I, U, P) was significantly higher after (Median = 23) as compares to before the mini course (Median = 13) (Wilcoxon Sign Test: z = -7,33; p = 0,000; Cliff Delta δ = 0,96). The low percentage of correct answersparticipants before the mini course would justify wide dissemination of the theme and other actions such as for students, professionals and the general population.
The new classification of foods: Theory, practice and difficulties.
Resumo (abstract):
The present work aimed at exposing the theory, proposing practice and evaluating difficulties concerning the new food classification, presented in the second edition of Brazilian Dietary Guidelines. A questionnaire with a list of 30 foods divided in four groups was used: natural or minimally processed foods (I), culinary ingredients (C), processed foods (P) and ultra-processed foods (U). Participants classified foods before and after a mini course. The score of correct classifications on a Global Evaluation (C, I, U, P) was significantly higher after (Median = 23) as compares to before the mini course (Median = 13) (Wilcoxon Sign Test: z = -7,33; p = 0,000; Cliff Delta δ = 0,96). The low percentage of correct answersparticipants before the mini course would justify wide dissemination of the theme and other actions such as for students, professionals and the general population.
Menegassi, Bruna, Langa, Fernanda Ramos, Brunharo, Marina, de Almeida, Juliana Barros, Olimpio, Mi Ye Marcaida. A nova classificação de alimentos: Teoria, prática e dificuldades.. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2017/fev). [Citado em 24/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/a-nova-classificacao-de-alimentos-teoria-pratica-e-dificuldades/16086?id=16086&id=16086