0018/2022 - A produção de notícias de saúde pela imprensa: o contexto da cobertura da epizootia da febre amarela 2007/2008 The yellow fever media epidemic: the journalistic perspective of a health communication crisis
O cenário da pandemia de covid-19 suscita a ampliação do debate em torno da produção e circulação de informações sobre epidemias. Nesse sentido, o objetivo deste artigo é discutir como os contextos sociais configuram as notícias, tomando como exemplo o caso da cobertura jornalística que transformou uma epizootia de febre amarela, no verão 2007/2008, em uma epidemia de febre amarela urbana. Trata-se de uma pesquisa qualitativa com jornalistas que trabalhavam em dois jornais de grande circulação e participaram ativamente da cobertura do evento. As entrevistas foram gravadas, transcritas e submetidas à análise de discurso, o que permitiu identificar três fatores que influenciaram a produção de uma epidemia midiática de febre amarela: as condições de trabalho e o modus operandi das redações; a dimensão político-ideológica dos jornais; e as dificuldades de tradução das informações técnico-científicas. A compreensão crítica do processo de produção do texto jornalístico pode contribuir para a construção de estratégias comunicacionais que minimizem a circulação de desinformação em saúde pública nas mídias tradicionais (jornais, revistas, rádio, tevê e portais de notícias).
Palavras-chave:
Epidemia, Mídia, Comunicação e Saúde, Febre Amarela
Abstract:
Brazilian journalistic media produced a yellow fever media epidemic in the summer of 2007/2008. Focusing on an alarmist approach, the journalistic coverage strained the senses of the disease until the notion of an out-of-control epidemic settled in daily life. This article presents the results of a qualitative research whose objective was to investigate the journalists\' perspective on the media epidemic. Semi-directed interviews were conducted with four journalists who participated in the coverage of the event (one publisher and three reporters) who worked in two daily newspapers of national circulation. It was possible to conclude that the media epidemic was the result of the socio-organizational forces, the ideologies that modulate the newsmaking and the communication actions of the public sector.
Keywords:
Health communication; mass communication; discursive practices
The yellow fever media epidemic: the journalistic perspective of a health communication crisis
Resumo (abstract):
Brazilian journalistic media produced a yellow fever media epidemic in the summer of 2007/2008. Focusing on an alarmist approach, the journalistic coverage strained the senses of the disease until the notion of an out-of-control epidemic settled in daily life. This article presents the results of a qualitative research whose objective was to investigate the journalists\' perspective on the media epidemic. Semi-directed interviews were conducted with four journalists who participated in the coverage of the event (one publisher and three reporters) who worked in two daily newspapers of national circulation. It was possible to conclude that the media epidemic was the result of the socio-organizational forces, the ideologies that modulate the newsmaking and the communication actions of the public sector.
Palavras-chave (keywords):
Health communication; mass communication; discursive practices
Malinverni, C., Brigagão, J. I. M., Cuenca, A. M. B.. A produção de notícias de saúde pela imprensa: o contexto da cobertura da epizootia da febre amarela 2007/2008. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2022/fev). [Citado em 24/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/a-producao-de-noticias-de-saude-pela-imprensa-o-contexto-da-cobertura-da-epizootia-da-febre-amarela-20072008/18274?id=18274&id=18274