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0420/2016 - Case–resolving capacity of dental care of the Unified Health System: the perception of users in a São Paulo State city
Resolutividade do serviço odontológico no Sistema Único de Saúde: a percepção de usuários de um município paulista

Autor:

• Arinilson Moreira Chaves Lima - Lima, A.M.C. - Limoeiro do Norte, CE - Faculdade de Odontologia de Araçatuba - (FOA/UNESP), Odontologia Infantil e Social - <arinilsonchaves@hotmail.com>

Coautor(es):

• Suzely Adas Saliba Moimaz - Moimaz, S.A.S - Faculdade de Odontologia de Araçatuba - Universidade Estadual Paulista, Odontologia Infantil e Social - <sassaliba@foa.unesp.br>
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4949-529X

• Nemre Adas Saliba - Saliba, N.A. - Faculdade de Odontologia de Araçatuba - Universidade Estadual Paulista, Odontologia Infantil e Social - <nemre@foa.unesp.br>
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9608-1631

• José Eduardo Corrente - Corrente, J. E. - Instituto de Biociências de Botucatu - Universidade Estadual Paulista, Departamento de Bioestatística - <jose.corrente@unesp.br>
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5478-4996

• Cléa Adas Saliba Garbin - Garbin, CAS - Araçatuba, SP - Faculdade de Odontologia de Araçatuba - Universidade Estadual Paulista, Odontologia Infantil e Social - <cgarbin@foa.unesp.br>
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5069-8812


Área Temática:

Saúde Bucal

Resumo:

The aim of this study was to learn about the users’ perceptions concerning the case-resolving capacity of dental care in the Unified Health System and to analyze the associations between solving capacity and both sociodemographic characteristics and access to the service. This was a cross-sectional study with a quantitative approach, in which 461 users responded to individual interviews. The outcome variable was the case-resolving capacity of dental care, obtained through the question: “In your opinion, is the dentist of this health center managing to solve all your oral health problems (Yes/No)”. Independent variables were grouped into the following: sociodemographic and related to the access to the service. Most participants (73.3%) reported that their oral health problems were being solved. By using the Poisson regression, the lack of case-resolving capacity was found to be associated to the patients’ not considering the dental surgeon’s working hours convenient; to the long time they had to wait to get an appointment in the health center; and to the long time they had to wait in the waiting room. The results showed the positive view that users have about the case-resolving capacity of public dental care, and the relationship between access to the service and the said solving capacity.

Palavras-chave:

Dental careEffectivenessUnified Health SystemHealth services accessibility

Abstract:

O objetivo nesse estudo foi conhecer a percepção do usuário sobre a resolutividade do serviço odontológico no Sistema Único de Saúde, e analisar as associações entre resolutividade e características sociodemográficas e de acesso ao serviço. Tratou-se de uma pesquisa transversal com abordagem quantitativa, na qual 461 usuários responderam a entrevistas individuais. A variável desfecho foi a resolutividade do serviço odontológico, obtida através da seguinte pergunta: “Em sua opinião, o dentista desta unidade de saúde está conseguindo resolver todos os seus problemas de saúde bucal? (sim/não)”. As variáveis independentes foram agrupadas em: sociodemográficas, e de acesso ao serviço. A maioria dos participantes (73,3%) relatou que seus problemas de saúde bucal estavam sendo resolvidos. Por meio da regressão de Poisson, observou-se que a falta de resolutividade esteve associada a não considerar o horário de trabalho do cirurgião-dentista conveniente; à grande demora para conseguir realizar o agendamento para a unidade de saúde; e ao tempo na sala de espera ser muito demorado. Os resultados revelaram a percepção positiva que o usuário teve sobre a resolutividade do serviço público odontológico, e a relação existente entre o acesso ao serviço e a capacidade resolutiva referida.

Keywords:

Assistência odontológicaEfetividadeSistema Único de SaúdeAcesso aos serviços de saúde

Conteúdo:

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Como

Citar

Lima, A.M.C., Moimaz, S.A.S, Saliba, N.A., Corrente, J. E., Garbin, CAS. Case–resolving capacity of dental care of the Unified Health System: the perception of users in a São Paulo State city. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2016/set). [Citado em 24/12/2024]. Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/caseresolving-capacity-of-dental-care-of-the-unified-health-system-the-perception-of-users-in-a-sao-paulo-state-city/15846?id=15846&id=15846

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