0106/2017 - “Processo de Acreditação das Escolas Promotoras de Saúde em âmbito mundial: Revisão Sistemática” “Accreditation process of the Health Promoting Schools worldwide: a systematic review”
• Juliana Costa Machado - Machado, J.C. - Viçosa, MG - Universidade Federal de Viçosa, Nutrição e Saúde - <juboechat@yahoo.com.br>
• Luciana Saraiva da Silva - Silva, L.S. - Viçosa, MG - Universidade Federal de Viçosa, Departamento de Nutrição e Saúde - <lucianassnut@gmail.com>
• Juliana Aparecida Fialho Cardoso - Cardoso, Juliana Aparecida Fialho - Universidade Federal de Vicosa, Administração - <juli.pafi@gmail.com>
• Glauce Dias da Costa - Dias da Costa, Glauce - Viçosa, Minas Gerais - Universidade Federal de Viçosa (UFV) - Centro de Ciências Biológicas e da Saúde (CCB), Departamento de Nutrição e Saúde - <glauce.costa@ufv.br>
• Rosângela Minardi Mitre Cotta - Cotta, R.Minardi M. - universidade Federal de Viçosa (UFV), Nutrição e Saúde - <rosangelaminardi@hotmail.com>
Área Temática:
Educação em Saúde
Resumo:
Objetivo: analisar os critérios de acreditação dos estudos que avaliaram as ações de promoção da saúde e prevenção de fatores de risco das Escolas Promotoras de Saúde (EPSs). Métodos: realizou-se uma revisão sistemática conduzida a partir das recomendações propostas no guia Preferred Reporting Items for Systematic Reviewsand Meta-Analyses (PRISMA) dos artigos que avaliaram as EPSs nas bases de dados: SciELO, LILACS, MEDLINE, PubMed e Portal Capes. Resultados: a partir da análise dos três eixos para acreditação das EPS, três dos estudos analisados não contemplaram todos os critérios para serem certificadas como EPS nos eixos “Processo de Planejamento” e “Atividades de Promoção de Saúde desenvolvidas”. As escolas citadas nestes estudos apresentam atividades de educação em saúde, prevenção e/ou promoção da saúde, no entanto, é equivocado se autodenominarem EPS. Identificou-se como principais desafios enfrentados para implantação, desenvolvimento e continuidade das EPS, a intersetorialidade, insuficiência de recursos financeiros e humanos capacitados. Conclusão: as EPSs precisam ser certificadas e submetidas a um processo avaliativo contínuo. Sugere-se ainda a inclusão do tema promoção de saúde nos currículos dos cursos de formação dos professores e outros profissionais da educação e da saúde.
Palavras-chave:
Promoção da SaúdeEscolas Promotoras de SaúdeSaúde Escolar
Abstract:
Objective: to analyze the accreditation criteria of the studies that evaluated actions of health promotion and prevention of risk factors of Health Promoting Schools (HPSs). Methods: A systematic review was performed and conducted from the recommendations proposed in the guide Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) of articles that assessed the HPSs in the following databases: SciELO, LILACS, MEDLINE, PubMed and Capes Portal. Results: from the analysis of the three axes for accreditation of HPS, three of the analyzed studies did not include all the criteria for being certified as HPS on the axes “Plannig Process” and “Developed Health Promotion Activities”. The schools cited in these studies present health education activities, prevention and/or health promotion, however, it is misleading to call themselves HPS. It was identified as the main challenges for implementation, development and continuity of the HPS, the intersectionality, insufficient financial and qualified human resources. Conclusion: the HPSs must be certified and submitted to a continuous evaluation process. It also suggests the inclusion of the topic health promotion into the curricula of teacher training courses and other education and health professionals.
Keywords:
Health PromotionHealth Promoting SchoolsSchool Health
“Accreditation process of the Health Promoting Schools worldwide: a systematic review”
Resumo (abstract):
Objective: to analyze the accreditation criteria of the studies that evaluated actions of health promotion and prevention of risk factors of Health Promoting Schools (HPSs). Methods: A systematic review was performed and conducted from the recommendations proposed in the guide Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) of articles that assessed the HPSs in the following databases: SciELO, LILACS, MEDLINE, PubMed and Capes Portal. Results: from the analysis of the three axes for accreditation of HPS, three of the analyzed studies did not include all the criteria for being certified as HPS on the axes “Plannig Process” and “Developed Health Promotion Activities”. The schools cited in these studies present health education activities, prevention and/or health promotion, however, it is misleading to call themselves HPS. It was identified as the main challenges for implementation, development and continuity of the HPS, the intersectionality, insufficient financial and qualified human resources. Conclusion: the HPSs must be certified and submitted to a continuous evaluation process. It also suggests the inclusion of the topic health promotion into the curricula of teacher training courses and other education and health professionals.
Palavras-chave (keywords):
Health PromotionHealth Promoting SchoolsSchool Health
da Silva, Meirele Rodrigues Inácio, de Almeida, A.P, Machado, J.C., Silva, L.S., Cardoso, Juliana Aparecida Fialho, Dias da Costa, Glauce, Cotta, R.Minardi M.. “Processo de Acreditação das Escolas Promotoras de Saúde em âmbito mundial: Revisão Sistemática”. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2017/mar). [Citado em 22/01/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/processo-de-acreditacao-das-escolas-promotoras-de-saude-em-ambito-mundial-revisao-sistematica/16152?id=16152