0346/2016 - Satisfação dos pacientes com doença de chagas atendidos por um serviço de atenção farmacêutica no estado do Ceará. Satisfaction of Chagas’ disease patients assisted at a pharmaceutical care service in Ceará state.
• Alanna Carla Costa - Costa, Alanna Carla - Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Ciências farmacêuticas - <alannacarla.costa@gmail.com>
Coautor(es):
• Darlan da Silva Cândido - Cândido, Darlan da Silva - Programade Pós-graduação em Medicina da USP , instituto do coração - <darlan_candido@hotmail.com>
• Arduina Sofia Ortet de Barros Vasconcelos - Vasconcelos, Arduina Sofia Ortet de Barros - Programade Pós-Graduação em Ciências farmacêuticas , Farmácia - <sofiafidalgo86@hotmail.com>
• JOSÉ DAMIÃO DA SILVA FILHO - DA SILVA FILHO, JOSÉ DAMIÃO - UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ, DEPARTAMENTO DE PATOLOGIA E MEDICINA LEGAL - <jdsf_junior@hotmail.com>
• Carlos Eduardo Menezes Viana - Viana, Carlos Eduardo Menezes - Universidade Federal do Ceara Faculdade de Farmacia Odontologia e Enfermagem, Programa de Pós-graduação em Patologia - <kdu_7@hotmail.com>
• Monise Anne Lima - Lima, Monise Anne - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Farmácia, Odontologia e Enfermagem - FFOE - <moniseanne@gmail.com>
• Mônica Coelho Andrade - Andrade, Mônica Coelho - UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ, Ciências Medicas - <monicacoelhoandrade@yahoo.com.br>
• Maria Fátima Oliveira - Oliveira, Maria Fátima - Universudade Federal do Ceará , Departamento de Análises Clínicas e Toxicológicas - <fatimaufc@hotmail.com>
Área Temática:
Avaliação de Serviços de Saúde
Resumo:
O Serviço de Atenção Farmacêutica ao paciente com doença de Chagas do estado do Ceará foi criando em 2005 com a finalidade de proporcionar seguimento farmacoterapêutico aos pacientes com esta morbidade. Decorridos 10 anos deatuação, objetivou-se avaliar a satisfação dos pacientes atendidos no serviço. Tratou-se de um estudo prospectivo, empregando um questionário subdividido nas seções: dados socioeconômicos; infraestrutura, localização e funcionamento; cuidado farmacêutico e importância do serviço. Foram entrevistados 70 pacientes de ambos os sexos e acima de 18 anos, entre agosto de 2014 a maio de 2015. Quanto à infraestrutura, localização e funcionamento, as notas obtidas mostraram que os pacientes estão satisfeitos com relação aos parâmetros analisados. Com relação ao cuidado farmacêutico, amaioria dos pacientes mostraram-se satisfeitos, tendo o “ser bem atendido” como aspecto mais importante durante o atendimento. Em relação à importância do serviço, 100% o consideraram muito importante e o indicariam para outras pessoas. De modo geral, o estudo demonstrou um alto nível de satisfação com o serviço. Há muito a ser trabalhado neste serviço como promover maior acesso e qualificação do atendimento contribuindo para a concretização de um modelo humanizado, centrado nas necessidades do paciente.
Palavras-chave:
Doença de ChagasAtenção farmacêuticaSatisfação do paciente
Abstract:
In 2005, a pharmaceutical care service was founded in the Ceará State to provide pharmacotherapeutic follow-up for individuals infected with Trypanosoma cruzi (Chagas Disease). After 10 years of operation, we aimed to evaluate the satisfaction degree of patients attending the service. This prospective study used a questionnaire comprising the following sections: socioeconomic data; infrastructure, facilities and operations; pharmaceutical care; and importance of the service. We interviewed 70 patients of both genders and over 18 years,August 2014 to May 2015. As for infrastructure, location and operation, the average grades show a high level of patient satisfaction. Regarding pharmaceutical care, most patients reported to be satisfied and considered “being well treated” as the most important aspect during attendance. In addition, all patients (100%) rated the service as very important and would recommend it to other individuals. Overall, the study showed a high level of patient satisfaction with the service. There is still much to work on this service to promote greater access and qualified care in order tofully achieve a humanized model, focused on patient needs.
Satisfaction of Chagas’ disease patients assisted at a pharmaceutical care service in Ceará state.
Resumo (abstract):
In 2005, a pharmaceutical care service was founded in the Ceará State to provide pharmacotherapeutic follow-up for individuals infected with Trypanosoma cruzi (Chagas Disease). After 10 years of operation, we aimed to evaluate the satisfaction degree of patients attending the service. This prospective study used a questionnaire comprising the following sections: socioeconomic data; infrastructure, facilities and operations; pharmaceutical care; and importance of the service. We interviewed 70 patients of both genders and over 18 years,August 2014 to May 2015. As for infrastructure, location and operation, the average grades show a high level of patient satisfaction. Regarding pharmaceutical care, most patients reported to be satisfied and considered “being well treated” as the most important aspect during attendance. In addition, all patients (100%) rated the service as very important and would recommend it to other individuals. Overall, the study showed a high level of patient satisfaction with the service. There is still much to work on this service to promote greater access and qualified care in order tofully achieve a humanized model, focused on patient needs.
Costa, Alanna Carla, Cândido, Darlan da Silva, Vasconcelos, Arduina Sofia Ortet de Barros, DA SILVA FILHO, JOSÉ DAMIÃO, Viana, Carlos Eduardo Menezes, Lima, Monise Anne, Andrade, Mônica Coelho, Oliveira, Maria Fátima. Satisfação dos pacientes com doença de chagas atendidos por um serviço de atenção farmacêutica no estado do Ceará.. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2016/jul). [Citado em 24/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/satisfacao-dos-pacientes-com-doenca-de-chagas-atendidos-por-um-servico-de-atencao-farmaceutica-no-estado-do-ceara/15772?id=15772&id=15772