0361/2022 - Interrelationships between dissatisfaction with teaching work and depressive symptoms: modeling with structural equations Inter-relações entre insatisfação com o trabalho docente e sintomas depressivos: modelagem com equações estruturais
Objective: To evaluate interrelationships of factors associated with depressive symptoms (SD) in teachers, considering dissatisfaction with teaching work as a possible mediator. Methodology: Cross-sectional study using data700 teachers of the public education network of a Brazilian municipality were used. The outcome of interest was SD, as measured by the Beck Depression Inventory (BDI) score. Direct and indirect interrelations between the outcome and Work, Age, Income, Lifestyle and Adiposity were analyzed. These variables comprised a operating model tested by means of modeling of structural equations. Results: Older age (β=0.12) and greater dissatisfaction with work (β=0.12) were directly associated with SD. On the other hand, a more favorable lifestyle (β=-0.60) and adiposity (β=-0.10) were associated with a lower occurrence of SD. Lifestyle (β = -0.60) and adiposity (β = -0.10) had a direct negative effect on SD. The variables lifestyle (β = -0.0) and adiposity (β = -0.02) also had negative indirect effects on SD, mediated by job dissatisfaction. Conclusion: The structural equation model tested identified interrelationships that influence SD. Dissatisfaction with teaching work was associated with SD and mediated the relationship of other factors on such symptoms.
Inter-relações entre insatisfação com o trabalho docente e sintomas depressivos: modelagem com equações estruturais
Abstract(resumo):
Objetivo: Avaliar inter-relações de fatores associados a sintomas depressivos (SD) em professores, considerando a insatisfação com o trabalho docente como possível mediador. Metodologia: Estudo transversal utilizando dados de 700 professores da rede pública de ensino de um município brasileiro. O desfecho de interesse foi SD aferido pelo Inventário de Depressão de Beck (BDI). Foram testadas inter-relações diretas e indiretas entre o desfecho e insatisfação com o trabalho, idade, renda, estilo de vida e adiposidade. Essas variáveis compuseram modelo operacional testado por meio de modelagem de equações estruturais. Resultados: A maior idade (?=0,12) e a maior insatisfação com o trabalho (?=0,12) associaram-se diretamente aos SD. Já, o estilo de vida mais favorável (?=-0,60) e a adiposidade (?=-0,10) associaram-se a menor ocorrência de SD. As variáveis estilo de vida (?=-0,06) e adiposidade (?=-0,02) também apresentaram efeitos indiretos negativos nos SD, mediados pela insatisfação com o trabalho. Conclusão: O modelo de equação estrutural testado identificou inter-relações que influenciaram os SD. A insatisfação com o trabalho docente associou-se aos SD e mediou a relação de outros fatores sobre tais sintomas.
Keywords(palavra-chave):
Docentes, Sintomas depressivos, Epidemiologia, Saúde do trabalhador.
Vieira, M.R.M, Magalhães, T.A, Vieira, M.M, Prates, T.E.C, Silva, R.R.V, Batista de Paula, A.M, Siveira, M.F, HAIKAL, D.S. Interrelationships between dissatisfaction with teaching work and depressive symptoms: modeling with structural equations. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2022/Dec). [Citado em 21/01/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/interrelationships-between-dissatisfaction-with-teaching-work-and-depressive-symptoms-modeling-with-structural-equations/18617?id=18617