EN PT


0004/2013 - School Feeding in quilombolas communities: challenging and potentiality
Alimentação escolar nas comunidades quilombolas: desafios e potencialidades

Author:

• LUCILENE MARIA DE SOUSA - Sousa, L.M. - Goiânia, Goiás - UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS/FACULDADE DE NUTRIÇÃO/Centro Colaborador em Alimentação e Nutrição do Escolar - UFG Região Centro-Oeste - <lucilenemaria.sousa@gmail.com> +

Co-author(s):

• karine Anusca Martins - Martins, K. A. - UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS/FACULDADE DE NUTRIÇÃO/Centro Colaborador em Alimentação e Nutrição do Escolar - UFG Região Centro-Oeste - <karineanusca@gmail.com>
• MARIANA DE MORAIS CORDEIRO - Cordeiro, M.M. - Centro Colaborador em Alimentação e Nutrição do Escolar - UFG Região Centro-Oeste - <marianamcordeiro@gmail.com>
• ESTELAMARIS TRONCO MONEGO - Monego, E.T. - UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS/FACULDADE DE NUTRIÇÃO/Centro Colaborador em Alimentação e Nutrição do Escolar - UFG Região Centro-Oeste - <emonego@fanut.ufg.br>
• SIMONI URBANO DA SILVA - Silva, S.U. - Centro Colaborador em Alimentação e Nutrição do Escolar - UFG Região Centro-Oeste - <cecane.goias@gmail.com>
• VERUSKA PRADO ALEXANDRE - Alexandre, V.P. - UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS/FACULDADE DE NUTRIÇÃO/Centro Colaborador em Alimentação e Nutrição do Escolar - UFG Região Centro-Oeste - <veruskaprado@gmail.com>

Thematic Area:

Alimentação, Nutrição e Saúde

Abstract:

Introduction: The National School Meal Programme (PNAE) is a strategy of Food and Nutritional Security (SAN) for public school students. Objectives: discuss the challenges and potential of school feeding in quilombola communities and report the experience of the Food and Nutrition of the Scholar Center of the Federal University of Goiás and Midwest Region (CECANE UFG/ Midwest). Methods: Experience report with the systematization on PNAE, SAN and other policies. Results: Continued access and adequate social policies is a challenge for the quilombola communities. In PNAE are identified economic, structural and social barriers. In this context, the Law 11.947/2009 encourages the local development, with acquisition of food from region, and it determines a different value of per capita which is translated into menu with foods from black culture and that it meets at least 30% of daily nutritional requirements. The CECANE UFG/ Midwest in the project Food, health and quality of life of quilombola´s schoolchildren carry out actions of SAN. Conclusion: The field of the school feeding has shown responsive to local needs and support the development and the promotion of quality of life.

Keywords:

School feeding African continental ancestry group Public policies

Content:

Access Issue in Scielo

Other languages:







How to

Cite

Sousa, L.M., Martins, K. A., Cordeiro, M.M., Monego, E.T., Silva, S.U., Alexandre, V.P.. School Feeding in quilombolas communities: challenging and potentiality. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2013/Jan). [Citado em 06/06/2025]. Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/school-feeding-in-quilombolas-communities-challenging-and-potentiality/12075?id=12075



Execution



Sponsors