0010/2017 - The trajectory of Virginia Schall: Integration of Health, Education, Science and Literature A trajetória de Virgínia Schall: integrando Saúde, Educação, Ciência e Literatura
• Denise Nacif Pimenta - Pimenta, Denise Nacif - Instituto FIOCRUZ Minas, Grupo de Pesquisa Clínica e Políticas Públicas em Doenças Infecciosas e Parasitárias - <pimentadn@gmail.com> ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3248-9472
Co-author(s):
• Simone Souza Monteiro - Monteiro, S. S. - Instituto Oswaldo Cruz, Laboratório de Educação em Ambiente e Saúde - <monteiro.simone.fiocruz@gmail.com> ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2009-1790 • Miriam Struchiner - Struchiner, Miriam - Instituto FIOCRUZ Minas, Grupo de Pesquisa Clínica e Políticas Públicas em Doenças Infecciosas e Parasitárias - <miriamstru@gmail.com>
Thematic Area:
Alimentação, Nutrição e Saúde
Abstract:
This article presents Virginia Schall’s professional career, interrupted very early. It highlights her major role in the integration of the fields of Health, Education and Scientific Dissemination in Brazil. The contextualization of her academic and literary production as a researcher at the Oswaldo Cruz Foundation, demonstrates Virginia’s contribution in strengthening the institution and in the teaching of dozens of researchers and students. With a strong inter- and multidisciplinary approach, she was a pioneer in the field of Health Education, Science Education, and Science Dissemination. Virginia participated in the implementation of two post graduate courses and regularly worked as consultant for CNPq, CAPES, SVS/MS and the Ministry of Education, consolidating national policies in these areas. Besides being the author of several children‘s books and educational resources about health, environment and science, Virginia conceived the Life Museum at Fiocruz-RJ, as a space for integrating science, culture, and society, with focus on science, health, and technology information and education. She was also a poet, member of the Women‘s Academy of Letters in Minas Gerais, and produced diverse and award-winning poetry and prose literary pieces.
Keywords:
Health EducationScientific DisseminationBiographyVirginia Schall
A trajetória de Virgínia Schall: integrando Saúde, Educação, Ciência e Literatura
Abstract(resumo):
Este artigo apresenta a trajetória profissional de Virgínia Schall, interrompida precocemente, destacando sua atuação na integração dos campos da Saúde, da Educação e da Divulgação Cientifica no Brasil. A contextualização da sua produção acadêmica e literária como pesquisadora da Fundação Oswaldo Cruz permite demonstrar a contribuição de Virginia para o fortalecimento da instituição e para formação de dezenas de pesquisadores e alunos. Com abordagem marcadamente inter e multidisciplinar, Virgínia foi pioneira no campo da Educação em Saúde, Ensino de Ciências e Divulgação Científica, tendo participado da implantação de dois cursos de pós-graduação e atuado regularmente como consultora ad hoc do CNPq, CAPES, SVS/MS e MEC, consolidando políticas públicas nacionais nas áreas referidas. Além de autora de diversos livros infanto-juvenis e informativos/materiais educativos sobre saúde, ambiente e ciência, Virginia concebeu o Museu da Vida na Fiocruz-RJ, como um espaço de integração entre ciência, cultura e sociedade, voltada para informação, educação em ciência, saúde e tecnologia. Foi também poetisa, integrante da Academia Feminina Mineira de Letras, produzindo diversificada e premiada obra literária em prosa e poesia.
Keywords(palavra-chave):
Educação em SaúdeDivulgação CientificaBiografiaVirgínia Schall
Pimenta, Denise Nacif, Monteiro, S. S., Struchiner, Miriam. The trajectory of Virginia Schall: Integration of Health, Education, Science and Literature. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2017/Jan). [Citado em 22/01/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/the-trajectory-of-virginia-schall-integration-of-health-education-science-and-literature/16056?id=16056&id=16056